widgeo.net

KURSUS KONTRAKTOR MARA 2011

Thursday, September 30, 2010

LUCUTAN JAWATAN SEBAGAI SULTAN KELANTAN KE-6



Aku baru je lepas tegok berita TV3 tadi...terdegar bahawa sultan kelantan ke-5 telah melucutkan jawatan sultan kelantan ke-6, Tungku Fakri....
lucutan tersebut dibuat secara serta merta oleh sultan kelantan ke-5...
DAULAT TUANKU....
mungkin ada perkara yang tidak diperkenangkan oleh sultan ke-5 negeri kelantan nie..
.itu sultan buat arahan serta merta....
sultan terbaru negeri kelantan ini memiliki jiwa dan berhati rakyat...
itu semua rakyat kelantan amat suka jika dia dinaikan takhta mengganti sultan ismail putra (ayahandanya).....
dia juga amat rapat dengan TOK GURU (Menteri Besar Kelantan) bagi memdalami ilmu agama ...
sultan ke-5 ini amat rapat dengan semua...tidak memilih warna,bangsa,politik atau lain-lain...
ITULAH RAKYAT AMAT SAYANG SULTAN KELANTAN KE-5 ini...
DULAT TUANKU..semoga dipanjang umur dan diberikan kesihatan yang baik..


HAI.....ADA LAGI YANG DEGIL YE

GEORGETOWN - Tidak serik. Itulah perkataan yang paling sesuai diberikan kepada pusat istirahat yang diserbu dua kali dalam tempoh 24 jam di Jalan Burmah yang menyediakan pegawai perhubungan pelanggan (GRO) warga asing untuk menarik pengunjung.

Ketua Operasi Cawangan Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) Bukit Aman, Cif Inspektor, Badrul Hisham Bakri berkata, 27 wanita warga China dan Vietnam ditahan bersama seorang ibu ayam serta dua pengawal dalam serbuan awal pagi semalam, membabitkan 10 anggota Cawangan Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) Bukit Aman.

“Semua wanita berusia 20-an hingga 30-an itu ditahan setelah didapati menyalahgunakan pas pelawat dan dokumen perjalanan. Siasatan awal mendapati premis itu pernah diserbu polis kerana kesalahan sama, namun dikesan kembali menggunakan khidmat GRO warga asing," katanya ketika di hubungi, semalam.

Menurutnya, pemeriksaan di tempat kejadian mendapati premis itu memasang lampu amaran bagi GRO mengesan kedatangan penguat kuasa. Bagaimanapun, dalam serbuan itu seorang GRO warga China didapati gagal melarikan diri melalui pintu belakang.

“Semua mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut (IPDTL) Pulau Pinang untuk siasatan lanjut,” katanya.

Sementara itu, di pusat istirehat yang sama, Jabatan Imigresen Pulau Pinang (JIPP) menahan 24 wanita warga asing yang disyaki bekerja sebagai GRO.

Ketua Bahagian Penguatkuasa JIPP, Abdul Rahman Hassan berkata, sebelum ini pelbagai tindakan serbuan dan operasi dilakukan pihak polis termasuk JIPP dan dianggarkan lebih lima kali ia diserbu.

sumber : sinar harian

DENDA GENG MACAM TU IALAH SEBAB 10 BATANG....
KOMPOM DIA AKAN X BUAT LAGI...SEBAB BUNTUT DIA DAH HANCUR
KENA CUIM PADA ROTAN BESAR TU....
ini semua idea je..bukan betul pun..hehehe

BANTUAN KEMANUSIAAN PAKISTAN



BANTULAH KAMI
Misi Bantuan Tepung Gandum Ke Pakistan memerlukan bantuan derma tuan/puan untuk membantu rakyat Pakistan mendapatkan makanan seharian ketika negara mereka di timpa bencana. Maka itu, hulurkan bantuan kepada saudara kita yang memerlukan. Semoga segala sumbangan ikhlas tuan/puan ini akan serba sedikit meringankan beban yang dipikul.

Setiap sumbangan yang diterima bolehlah di 'bank in'atas nama Badan Ugama Dan Kebajikan MARA melalui no akaun Bank Islam: 14041010002506. Kerjasama pihak tuan/puan juga adalah dipohon agar dapat fakskan salinan transaksi / slip bank tersebut kepada kami di no: 03-26970250 sebelum atau pada 7 September 2010, manakala sumbangan derma dari pusat Ibu Pejabat boleh di buat serahan terus ke pejabat BUKM. (Masa: 11.00 pagi - 3.00 petang)

Hasil jumlah kutipan akan akan diserahkan terus kepada pihak GLOBAL PEACE MISSION (GPM) yang menganjurkan program ini.

Segala kerjasama dan keprihatinan daripada pihak tuan/puan amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan terima kasih. Semoga Allah memberkati segala usaha kita


Wednesday, September 29, 2010

ADOI...KENA DENDA LA PULAK!!!!!!!

KUALA LUMPUR – M:ahkamah Majistret semalam menjatuh hukuman denda RM15,000 ke atas pelakon Nasreen Ngasri atas Darling, 27, setelah mengaku bersalah menggunakan dokumen palsu secara tulen.

:Hakim Jagjit Singh, berpuas hati hujah diberikan peguam bela tertud:uh A Kailesh dan Amir Feisal Ariff dan memutuskan Darling bebas tuduhan jaminan RM15,000.

:Darling, pada 16 Ogos 2007, melakukan kesalahan itu di RHB Bank Berhad, Jalan Tun Razak dengan membawa resolusi dokumen untuk membuka akaun bagi Syarikat Nasridz Picture.

:Dokumen mengandungi tandatangan pengadu Mohd Ridzuan Mat Husin, tandatangan tertuduh sebagai pengarah bersama serta tandatangan Mohd Khirul Amin A Ramli sebagai setiausaha.

:Darling maklum tandatangan pengadu dipalsukan tetapi menggunakannya sebagai tulen dan laporan kimia mengesahkan mungkin pengadu tidak menandatangani dokumen itu.

Pegawai Pandakwa Raya, Aishah K M Abu Bakar, memohon mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal.

Namun A Kailesh mengemukakan bukti di mana saksi iaitu pengadu hadir mengesahkan laporan polis dibuat pengadu ditarik balik.

Pada 10 Mei 2010, tertuduh dan pengadu menandatangani satu perjanjian menyelesaikan pertikaian termasuk kes itu diselesaikan di luar mahkamah.

sumber : sinar harian

HABIS DUIT DEMO..KENA BANYAK TU RM15K...husssss...
itu la..lain kali..jangan nak kenakan atau nak tipu orang k...
pengajaran untuk smua sekali la...

MENGUNDI..MENGUNDI WEHHHHHH

KOTA BHARU – Ahli UMNO diajak sertai Pas dalam usaha mengukuhkan perpaduan dalam kalangan bangsa Melayu.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, orang Melayu sepatutnya berada di dalam Pas memandangkan parti itu mewakili semua yang beragama Islam dan sebagai orang Melayu yang beragama Islam tidak ada sebab parti itu ditolak.

“Tak perlu bertanding... saya sokong sangat la. Kalau boleh untuk berterusan. Melayu hanya satu, kenapa parti ada dua. Jadi kalau boleh bukan setakat pilihan raya kecil ini sahaja UMNO tak payah bertanding.

“Semua Melayu duduk dalam Pas. Islam ini bukan untuk Melayu sahaja untuk umat manusia semua. Maka Melayu tak Melayu pun semua duduk di dalam Pas. Senang tak ada apa,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan yang mencadangkan supaya UMNO tidak bertanding pada kerusi Dewan Undangan Negeri Galas pada pilihan raya kecil yang akan diadakan tidak lama lagi,

sumber: sinar harian

SIAPA AKAN MENANG....

PAS ATAU UMNO ?????

MUTIARA KATA

Kekuatan tidak datang daripada kemampuan fizikal... Tapi, ianya datang daripada semangat yang tidak pernah mengalah...

~ mutiara kata ~

ANAK GAYONG KEMALANGAN ATAU DIBUNUH?


KESEDIHAN TIDAK DIJANGKA

KOTA BHARU – Kematian seorang pelajar Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Chembong, Negeri Sembilan menimbulkan kesangsian kepada keluarganya malahan mereka percaya kematian tersebut mempunyai unsur jenayah.

Bapa mangsa, Rosli Mahmud,53, berkata, kematian Muhammad Aizuddin,20, sangat mengelirukan mereka sekeluarga kerana ia terjadi selepas sehari anak keempat daripada enam beradik itu menerima ugutan daripada keluarga kawan perempuannya.

“Sebelum anak saya dimaklumkan terlibat dengan kemalangan di Perhentian Bas Putera, Kuala Lumpur pada pagi kelmarin, sehari sebelum itu ada tiga buah kereta datang ke rumah kami dan memberi ugutan akan mengapa-apakan anak lelaki saya,’’ katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pangkal Kalong, Kok Lanas, di sini.

Beliau berkata, selepas mendapat ugutan tersebut beliau membuat aduan polis di Balai Polis Kok Lanas sehinggalah mereka sekeluarga dikejutkan tentang kematian Aizuddin pada keesokan paginya.

Menurut kakak Aizuddin, Siti Nurul Idayu, 25, kejadian tersebut berlaku ketika adiknya tiba di perhentian bas tersebut setelah pulang bercuti di rumah mereka di Kelantan.

“Pada pagi itu saya mendapat panggilan telefon daripada keluarga di kampung yang menyatakan adik dibawa ke Hospital Kuala Lumpur kerana terlibat dengan kemalangan,” katanya yang tinggal di Klang, Selangor.

Beliau berkata, apabila sampai di sana, dia mendapati bahagian muka adiknya cedera teruk sehingga sukar untuk dicam tetapi yang mengejutkan ialah bahagian badan adiknya langsung tidak mempunyai calar ataupun luka.

Siti Nurul Idayu berkata, keadaan adiknya itu dilihat seperti bukan terlibat dengan kemalangan pun.

Menurutnya, bedah siasat telah dijalankan dan semua urusan berkaitan dengan perkara tersebut mereka serahkan kepada pihak polis untuk mengambil tindakan selanjutnya selepas membuat aduan di Balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur.

“Kami sekeluarga berharap pihak polis dapat menjalankan siasatan berhubung kejadian ini dan berharap kebenaran akan berpihak kepada adik saya,’’ katanya.

sumber : sinar harian

Aku baru balik dari rumah kawan nie nie...berita kematian adik kawan aku yang paling tragis....kematian yang paling tidak disangka oleh keluarga dia dan aku sendiri...kawan aku nie guru silat gayong negeri kelantan...aku pun sama la juga..hahaha...
aku lihat dari gambar yang diambil oleh kawan aku terhadap kecederaan adik dia nie x logik bagi aku untuk kemalangan..ini kerana tiada sedikit pun luka di tubuh...hanya luka yang paling dahsyat di kepala dan muka....itu aku x leh terima stetment tu....kawan aku cerita hal tersebut dari awal hingga akhir pasal nie.......aku pun rasa naik GERAM...
ini gara-gara salah faham...ishhhh...ish.......kecederaan yang amat parah...tempurung kepada peceh,mata rosak,mulut peceh,hidung patah...semua bahagian muka yang cedera...koma selama 2 hari....
kejadian ini berlaku di KUALA LUMPUR, stesen bas hentian putra....laluan jalan kuching...kejadian berlaku di sebelah pagi..kul 5 @ 6 pagi....ada saksi nampak kejadian tu...ada juga yang menolong..itu seorang warga banglades..tetapi kena pukul sempai koma juga bangla tu...bangla tu sekarang duduk dalam ICU lagi ...
sambung ceritalagi...adik dia sempat lari selepas dibelasah dengan teruk oleh sekumpulan abang budak perempuan tu dengan menguna BUKU LIMA, BATANG PAIP BESI dan lain-lain.....adik dia lari dari PENJAHAT itu dengan menyeberangi jalan besar...serta ada sebuah kenderaan mengelak dari merempuh adik dia yang ingin menyeberangi jalan dan kenderaan tersebut terbabas dan melanggar penghadang jalan.....sebab itu laporan polis menjadi kes kemalangan bukan kes bunuh atau pukul?
tetapi tuan kenderaan tersebut membuat laporan polis bahawa dia tidak melanggar adik kawan aku sebaliknya dia melihat adik kawan aku dikejar oleh beberapa orang lelaki sebelum dia nyaris melanggar adik kawan aku...itu la stetment kawan aku cerita di sebalik laporan polis tersebut...
Tetepi aku masih tidak puas hati....kemana penjenayah itu...dia lari ke mana?
dia belum kena BUKU DAN LUAS????? sampai bila dia boleh lepas....
tak kan lepas dari undang2....kalu lepas dari undang2..akan juga undang2 lain pula....
ADA UBI ADA BATAS.....ADA HARI BOLEH DIBAL???????????????

Aku betul sedih atas kejadian yang menimpa adik kawan aku ini....
AKU HARAP AGAR KELUARGANYA MENERIMA KETENTUHAN ALLAH....
HARAP TABAH ATAS SEGALA DUGAAN INI.....

sebelum berakhir....aku minta kawan2 di BLOG aku
SEDEKAHKAN AL-FATIHAH
kepada adik kawan aku ini....
semoga rohnya dicicuri rahmat dan diletakan dalam golongan orang2 yang beriman..amin...



Tuesday, September 28, 2010

ISTERI BERSUAMI DUA..ish..ish...ish...pelik dunia nie


KOTA BHARU – Seorang ibu, Muliani Mahmud, 54, pening memikirkan siapa menantu sebenarnya apabila anak perempuannya, Shazlinda Che Ali, 35, mempunyai dua suami pada masa yang sama.

Muliani berkata, pada Jun lalu, Shazlinda diceraikan talak tiga oleh suami kelimanya, yang juga seorang anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Subang.

“Apa yang kami sekeluarga kelirukan sekarang ialah, semasa berkahwin dengan suami kelimanya itu, Shazlinda masih lagi sah sebagai isteri kedua kepada suami keempatnya, Mohd Hashim Mat Yusoff.

“Kami hairan macam mana Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan boleh melepaskan perkahwinan tersebut sedangkan pada waktu itu Shazlinda masih lagi sah isteri Mohd Hashim,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Pintu Geng, di sini.

Muliani berkata, yang menjadi masalah sekarang ialah Shazlinda dan Mohd Hashim berkahwin di Thailand dan masih belum lagi mendaftarkan perkahwinan mereka di negara ini.

Beliau berkata, masalah lain pula ialah, anak perempuannya kini masih bersekedudukan dengan suami kelimanya itu.

Menurutnya, suami kelima anaknya itu merupakan seorang yang panas baran dan sering mendera Shazlinda serta anak perempuannya, Natasha Balqis Mohd Hashim, 5.

“Sekarang ini saya percaya, anak dan cucu saya berada di sana, dan berharap mereka dapat pulang semula ke negeri ini serta memperbaiki apa yang silap,” katanya.

Beliau berkata, mereka sekeluarga berharap ada pihak yang akan tampil menyelesaikan masalah mereka itu kerana ia sudah berkaitan dengan agama.

sumber : sinar harian

HAI DUNIA..DUNIA....
ada juga perempuan mempunyai 2 suami...hebat kan perempuan nie..
kuat dia punya naf?? kan.....hahaha....
perempuan ni pun sama..kahwin kat thailand....
x daftar pula di malaysia...
'tu boleh jadi masalah tu..ishhh

Monday, September 27, 2010

KEJADIAN YANG BETUL....

TONTON SAMPAI HABIS..LAWA DAN MEYERAMKAN..hahah

HERO-HERO KU MASA KECIL




INILAH HERO-HERO AKU MASA KECIl...
siapa pula hero kawan2 masa kecil?..
aku ingat setiap kali balik sekolah..duduk depan TV...
tunggu cerita hero aku ...sartia baja hitam
gabon, autramen, dareamon, power rengar ..ini tulisan atau delek kelate
lain bunyinya nga baca dia...
cerita ini aku layan sampai sekarang..
tapi cerita terbaru aku layan iaitu NARUTO la..
biar pun umur tua...tapi minat tu tetap ada lagi...
aku layan NARUTO nga anak lelaki aku la...
SI HAIKAL....
dia suka la cerita yang gaduh2,ada power2..nie..
dia akan cakap cerita MANMAN.
hahahaah...aku gelak...










MALAIKAT ATAU SYAITAN??





APAKAH CIRI -CIRI ANDA SEMUA????
susah nak cakap kan...kat mn kita sbenar nya...
nak cakap malaikat atau orang baik...ada juga kita buat perkara jahat nga buruk..
nak cakap jahat...kita ada buat buat perkara baik yang amat sangat...
aku tunjuk pic ini untuk luahan hati aku kat tempat kijo je....
aku berkerja di sebuah agensi berkanun kerajaan...
berpangkat ok juga la....lepas tu aku mempunyai 2 orang bawahan untuk dijaga...
tapi yang paling aku tekanan sekali..menjaga orang bawahan yang tua, bodoh sombong, belagak pandai, tak tahu pa kerja, perasan lawa,x hormat orang dan lain-lain lagi..
sabab apa aku kat mcm tu..kerja dah lama ..dalam 15 tahun kononnya dia cakap...
semua kerja dia buat ....tapi yang paling aku tertekan...bagi satu kerja untuk masuk senarai nama dalam excel...dia boleh cakap x tahu nak guna...hussss....fusssss.....aku sabar dengan ucapan tu...lepas tu aku terfikir..macam mn dia kerja x tahu nak buat kerja senang...
biarkan lagi...aku bagi satu kerja pada dia untuk call peserta kursus...dia boleh kasi orang lain call...orang lain tu..budak praktikal la...cakap dia x leh call peserta tu..sbb dia sibuk ada kerja lain nak disettle kan....hutttt..hattt....aku begang....tapi aku biarkan lagi....aku cuba tegok dia buat kerja apa...raaaaa.....reeee....baca surat khabar dalam internet je kerja dia....
cakap orang buruk perangai..dia lagi buruk parangai....apa lagi aku pun berbunyi la sikit kan...dah x tahan perangai mcm tu...aku cuma cakap "AKAK X DE KERJA KE?"...dia pun apa lagi..buat sibuk terus...amik je kerja dia....baut la kerja apa2 yang aku tak tahu...lepas tu jumpa la dia nga geng2 dia...mengata aku dari belakang ..cakap aku gila kuasa la..cakap aku gila kerja la..cakap aku poyo la...banyak lagi...ini pun aku tahu cerita dari mulut kawan dia juga...hahahaha..sama je kawan dia nga dia kan..tapi aku sabar lagi..ada kalanya tekanan masih ada dalam kerja....aku nak uji lagi dia buat tak kerja kau kasi...aku suruh buat senarai nama peserta dalam excel lagi sekali...kerja ini nak cepat...aku terima arahan dari BOS BESAR AKU untuk siapkan dalam satu hari..aku pun x sempat buat sorang kan...aku kasi la pada dia sikit...dia cakap ok...dah biasa buat..aku lega la sikit...senang la aku buat kerja yang satu la...last sekali bos besar tanya senarai tu...aku cakap dah siap.....aku p tempat dia tanya...dia cakap x siap..sbb x tahu nak buat pula..x reti nak masuk format ....aku bertambah2 begang la...aku bagi je ayat sebiji ... "AKAK, KALU KAK X TAHU ATAU X PANDAI..MARI TANYA NGA JUMPA SHAM..SHAM BOLEH AJAR.... JANGAN JADI BODOH DAN SOMBONG" tak tahu diam diri je....itu ayat paling pedas kot aku kasi..apa lagi dia....diam seribu bahasa...aku juga kena siapkan kerja orang bawahan..husss..hasss..penat2 kerja..semua kerja kena buat...

OKLAH LA...aku sambung lain kali pula k....

Sunday, September 26, 2010

PROTON WAJA LANCER EDITION


Are we looking at the new Proton Waja Lancer Edition that was earlier featured in TV3 as P390A. I think this is it, the new 2011 Proton Waja Lancer Edition is ready in Malaysia. The rebadged Mitsubishi Lancer is rumoured that the Waja Lancer will have two options of 1.8-liter and 2.0-liter engine. The price is predicted to be ranging between RM70 to RM90k.

HEBATNYA MALAYSIA..KELUAR KERETA BARU SERUPA DENGAN
KERETA LANCER EDITION PULAK TU...
RASA MACAM TUNGGU NAK BELI JE...tapi ????
baik beli umah..kereta dah ada dah...
tunggu naik gaji sikit lagi..boleh la amik yang baru pulak...
yang la buat galo (kata orang kelate)....
harga kereta badu jgk pun boleh tahan..dalam 70 hingga 90k je..murah la...
bentuk dan reka pun terbaru...
kita tggu keluar dulu...kita tegok lagi ekat..baru best kan...

CICAK YANG MAHAL




Untuk pengetahuan kawan2....
cicak ini la sekarang orang cari...tegok je buruk ...
tapi harga dia boleh tahan ooooo...boleh dapat sebiji rumah banglo
harga dia..dalam RM 1 juta @ pun RM 30K seekor...
itu ikut pada berat dia nga warna dia...
aku dengar orang cakap macam tu la.....
khasiat dia juga dapat merawat orang sakit HIV ...
itu aku x tahu la....ubat atau penyakit nie..
TUHAN YANG TENTUKAN....kalu betui dapat sembuh HIV dari
hempedu cicak tu....boleh buat kasian nie...
MALAYSIA akan jadi terkena dengan mengeluarkan ubat yang dapat merawat atau mengubat penyakit HIV...
masyarakat kita pun hebat juga..dapat dia cari penawar dari cicak nie kan...hus...
MALAYSIA DAN MASYARAKATNYA MEMANG HEBAT...

AWAS...ELAK BUDAYA "tidak tahu @ no komen"

Tahun ini, masuklah tahun keenam saya berada dalam alam pekerjaan secara rasminya.

Tempoh tersebut bagaimanapun tidak merangkumi penglibatan saya sebagai guru sekolah sambilan selama lima tahun (antara 2000-2004) di St. John’s Institution, antara institusi pendidikan yang tersohor di tanah air.

Jika mengambil kira pengalaman sebagai staf sambilan, maka saya boleh berbangga untuk mengatakan telah pun berada dalam alam pekerjaan lebih satu dekad lamanya.

Kali pertama menjejakkan kaki ke alam pekerjaan, perasaan teruja, seronok malah antisipasi mewarnai karakter saya. Saya secara naifnya pernah memberitahu rakan-rakan seperjuangan bahawa mahu mencapai sesuatu bermakna dalam hidup. Maka diletakkan sasaran yang agak tinggi untuk menyuntik semangat diri agar terus berusaha merealisasikan impian belum terlaksana itu.

Sepanjang berada dalam alam pekerjaan yang boleh saya sifatkan medan pembelajaran penting, saya berkesempatan untuk memerhati, meneliti dan menilai sendiri telatah, perwatakan serta sejauh mana komitmen mereka terhadap kerjanya.

Menariknya dalam tempoh lebih enam tahun berada dalam alam pekerjaan, saya melihat segala-galanya, yang baik mahupun kurang baik. Semuanya membuka mata dan pandangan terhadap kepelbagaian watak manusia.

Beberapa insiden berikut yang kurang menyenangkan menyedarkan saya betapa pincangnya profesionalisme dan sikap segelintir pekerja-pekerja kita. Insiden pertama ketika saya mengunjungi sebuah pusat beli-belah untuk membeli peralatan dapur rumah.

Dalam insiden tersebut, saya cuba mendapatkan butiran lanjut daripada seorang jurujual. Jurujual terbabit pada dasarnya dilihat agak berpengalaman dan sepatutnya tahu selok-belok urusan operasi tempat kerjanya. Malangnya, apabila diajukan soalan, secara selamba dia berkata: “Tak tahulah, saya bukan in-charge di sini. Boleh tanya orang di kaunter sana."

Satu lagi insiden sukar dilupakan ialah ketika bekerja di sebuah syarikat kecil yang kakitangannya hanya beberapa kerat sahaja, datang dari pelbagai latar belakang dan bangsa. Semuanya hebat-hebat belaka! Cuma satu perkara mendukacitakan, sikap segelintir pekerja-pekerja di syarikat itu yang semacam kisah jurujual saya sebutkan tadi. Barangkali kerana sudah lama berkhidmat, merasakan mereka lebih berpengetahuan, sikap buruk dan mengada-ada mula menjadi-jadi. Tabiat buruk seperti “Saya tidak tahu” dan “Saya tak ada komen" mula mewarnai suasana persekitaran di tempat kerja.

Saya pernah ajukan pertanyaan kepada seorang daripada staf di pejabat mengenai operasi kerja dengan harapan memahami lebih mendalam terhadap urus tadbir pejabat. Namun, reaksi diberikan ternyata mengejut dan mengecewakan. Bukan sekali tetapi beberapa kali dalam nada kurang enak.

Saya tidak sangka insiden memalukan ini berlaku dalam sebuah syarikat kecil. Selama ini, saya hanya bertanggapan budaya politiking hanya berlaku di syarikat-syarikat besar. Ternyata pandangan saya meleset dan ia merobah persepsi saya selama-lamanya.

Sebenarnya tidak salah untuk berbuat demikian kerana itu hak mereka. Dalam kerangka sistem demokrasi, tidak ada peruntukan yang membataskan seseorang untuk tidak boleh buat itu dan ini. Boleh dikatakan staf-staf di tempat kerja saya menggunakan kelonggaran dalam sistem demokrasi dengan bijak sekali.

Sama ada kata-kata “Saya tidak tahu” atau “Saya tidak ada komen” yang dilontarkannya dalam kedua-dua insiden itu adalah sahih ataupun kepura-puraan semata-mata untuk tidak menjawab persoalan yang dilontarkan, hanya mereka sahaja mampu menjawabnya.

Dengan mengatakan “Saya tidak tahu” acap kali diajukan soalan, situasi tersebut bukan hanya memberi gambaran bahawa si pekerja itu seorang yang tidak berani menggalas tanggungjawab, tetapi tidak secure sifatnya.

Imej yang dapat diterjemahkan daripada sikap itu ternyata tidak memanfaatkan negara dari aspek PRnya. Pelabur-pelabur asing di luar sana selepas ini mungkin akan berfikir dua kali sebelum datang ke Malaysia untuk melabur.

Tahap produktiviti negara pula akan terus merosot sementara kadar pertumbuhan ekonomi juga akan terkena tempiasnya, dan apabila sikap pekerja-pekerja kita sudah sampai ke tahap sebegitu, jangan salahkan pelabur asing kerana tidak datang melabur.

Kesudahannya, kesemua keringat yang diusahakan Kerajaan dalam menggalakkan persaingan sihat hanya akan menjadi retorik semata-mata ibarat masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Segalanya tidak akan membawa sebarang makna lagi.

Oleh itu, sebagai sebahagian daripada tenaga buruh dalam pasaran kerja, kita perlu menanamkan sikap proaktif dan sentiasa bersedia memberikan yang terbaik kepada kemajuan syarikat. Hanya dengan berkata “Saya tidak tahu” atau “tiada komen” tidak akan menyelesaikan masalah. Sebaliknya itu hanya satu escapisme kurang bijak. Malah jangan terkejut sekiranya tabiat buruk ini akan kembali menghantui anda satu hari nanti!

Jika saya seorang pengurus sumber manusia yang ingin mengambil staf baru untuk pengembangan operasi, sudah tentu staf-staf sebegini tidak akan saya pertimbangkan. Jangan biarkan sindrom “Saya tidak tahu” atau “Tiada komen” menjadi sebahagian daripada budaya kita. Sudahlah negara kita dikejutkan dengan beberapa gejala tidak sihat kebelakangan ini, kehadiran tabiat buruk ini tidak akan banyak membantu.

Untuk bergerak ke hadapan, negara memerlukan sebuah barisan tenaga pekerja yang bukan sahaja produktif dan komited, bahkan menuntut profesionalisme terbaik. Ingat sikap dan perwatakan mencerminkan keperibadian seseorang. Negara sudah pasti rugi sekiranya sikap sedemikian dibiarkan berlarutan.

Sudah tiba masanya kata-kata “Saya tidak tahu” diubah kepada sesuatu yang lebih positif, memberikan kemajuan kepada prestasi sesebuah syarikat secara amnya dan produktiviti negara, khasnya.

Anda bagaimana? Adakah anda juga seorang pekerja yang mempunyai sikap “saya tidak tahu” di atas? Kalau ya, ubahlah dari sekarang!

sumber : sinar harian

OH Masyarakat ku..ELAK LAH BUDAYA MACAM INI..
tujuan elakan budaya ini bagi mengelak padangan orang luar terhadap mu...
Budaya "tidak tahu @ no komen" ini membuatkan seseorang akan
MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI..

ELAKAN BUDAYA INI...
BAGI MEMAJUKAN MASYARAKAT KITA

PERKASA..oh...PERKASA

Perkasa tidak bercadang jadi sebuah parti politik
PASIR MAS – Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali menegaskan, Perkasa bukanlah sebuah parti politik seperti mana parti politik yang ada di negara ini.

Beliau berkata, sejak mula Perkasa ditubuhkan tidak ada usaha atau niat untuk menjadikan Perkasa sebuah parti politik.

Menurutnya, Perkasa akan tetap sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan belum ada sebarang keputusan untuk menjadikannya sebuah parti politik.

“Kita akan terus menjadi sebuah pertubuhan bukan kerajaan seperti ini kerana khuatir sekiranya menjadi sebuah parti politik akan menyebabkan perpecahan.

“Perpecahan ini bukan saja membabitkan kaum Melayu tetapi juga bangsa lain,” katanya pada sidang media selepas perhimpunan Melayu Perkasa di pekarangan Stesen Kereta api Pasir Mas, di sini, semalam.

Beliau turut menegaskan Perkasa tidak pernah bertemu dengan UMNO dan lebih berdikari dalam mengerakkan pertubuhan itu.

Katanya, ahli UMNO juga terdiri dari pelbagai parti politik yang bersama dengan pertubuhan ini memperjuangkan Perlembagaan 153.

Ibrahim berkata, mengenai peranca- ngan akan datang, beliau tidak pasti sekiranya ahli pada lima hingga 10 tahun akan datang memutuskan untuk menjadikan pertubuhan itu sebagai sebuah parti politik.

Menurutnya, ketika itu terpulang kepada ahli dan generasi baru untuk membawa hala tuju Perkasa.

“Perkasa memperjuangkan Perlembagaan 153 dan mahukan kerajaan menterjemahkan Perlembagaan ini dalam bentuk tindakan.

“Ini termasuk dalam pelbagai bidang termasuk ekonomi, pendidikan dan membolehkan kaum Bumiputera gembira seterusnya akan mengukuhkan perpaduan di kalangan masyarakat Malaysia,” katanya.

sumber : sinar harian

BERSATU LAH BANGSAKU..
UNTUK MEMBANGUNKAN NEGARAMU..

PERKASA KU KENANG JASAMU..
UNTUK MENYATUKAN MELAYU..

MELAYU HARUS MAJU..
ELAK DARI LAYU...


MELAYU MASIH MIMPI @ BELUM SEDAR

PASIR MAS – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad melahirkan rasa sedih dengan keadaan orang Melayu kerana mereka tidak sedar mengenai ancaman yang dihadapi pada masa kini.

Dr Mahathir berkata, jika sebelum ini Tunku Abdul Rahman menentukan supaya rakyat Malaysia ini yang majoriti 60 peratus lebih terdiri orang Melayu, tetapi kini orang Melayu sudah berpecah.

“Hari ini orang Melayu sudah berpecah kepada tiga puak. Dan, tak ada satu puak yang boleh mengatasi ataupun mempunyai jumlah peratusan Melayu yang boleh memberi kemenangan kepada kaum Melayu.

“Sebab orang Melayu berpecah sekarang ini adalah disebabkan kerana ada yang gila...gila nak jadi Perdana Menteri. Tak peduli apa pun...dia sokong semua. Semua yang bercorak perkauman di kalangan kaum lain, dia sanggup terima dan sokong,” katanya ketika berucap pada majlis Jemputan Terbuka Perhimpunan Melayu Perkasa Kelantan dengan tema 'Perpaduan Melayu Teras Perpaduan Malaysia' di pekarangan Stesen Kereta api Pasir Mas, di sini, semalam.

Lebih 10,000 hadir pada majlis perhimpunan tersebut termasuklah Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali, Tan Sri Hussin Ahmad, Tan Sri Aziz Shamsudin, serta pemimpin Perkasa di peringkat pusat dan negeri.

Beliau berkata, lebih teruk sekarang ini ada juga di kalangan orang Melayu yang malu untuk mengaku mereka adalah bangsa Melayu sebaliknya mereka dikatakan Melayu hanya kerana dilahirkan sebagai Melayu.

“Ada pula sekarang ini malu kerana mereka ini adalah orang Melayu. Mereka kata mereka bukan orang Melayu, ini terjadi saja. Mereka adalah orang Islam.

“Kita akui mereka orang Islam tetapi jika mereka utamakan Islam, berlagaklah sebagai orang Islam, tetapi hari ini mereka ini tidak sanggup bekerjasama dengan orang Islam lain khususnya dengan UMNO.

“Sebaliknya sokong orang yang dulu kata, kalau negara ini dijadikan negara Islam, maka mereka akan menentang dan langkah mayat mereka dulu baru boleh adakan negara Islam di negara ini,” katanya.

Menurutnya, apa yang berlaku sekarang ialah pemimpin yang dahulu mempermainkan nilai Islam yang diperjuang UMNO kini telah menghalalkan segala-gala yang dibuat oleh parti pembangkang.

“Ini kerana nak dapat sokongan daripada mereka (DAP) sehingga benda yang tidak... oleh kita pun ianya sanggup menghalalkan kerana nak dapat sokongan daripada kaum parti-parti pembangkang.

“Maka berpecahlah orang Melayu antara UMNO dan Pas. Dan, apabila UMNO beri-kan pendapat untuk satukan orang Melayu dalam gabungan, mereka tolak bulat-bulat. Tetapi, mereka rela bekerjasama dengan parti yang pernah mengecam mereka kerana keislaman mereka,” katanya.

Dr Mahathir berkata, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kini dilihat sebagai seorang tokoh politik ulama yang mudah bertolak ansur soal agama Islam dengan DAP, rakan sekutu Pas, demi mencari kepentingan mendapatkan undi pada pilihan raya umum.

Sedangkan, katanya, DAP secara terang-terangan menentang perjuangan Pas yang ingin melaksanakan hukum Hudud dan menjadikan negara ini sebagai negara Islam, dengan DAP berkata “langkah mayat mereka dahulu”.

Beliau berkata, kerana hendak halalkan apa yang dibuat parti lawan ini maka Nik Abdul Aziz sanggup buat peraturan baru berkenaan dengan pantang larang orang Melayu dan Islam.

“Banyak lagi yang dibuat pemimpin Pas untuk menghalalkan segala yang dilakukan parti lawan kerana ingin sokongan politik daripada mereka. Bangsa sudah diketepikan dan agama juga sudah dilonggarkan supaya dapat bekerjasama dengan orang-orang berkenaan.

“Inilah kesan daripada politik yang terdapat kepada orang yang terlalu sangat ingin menjadi kerajaan memimpin negara ini. Kerana nak seorang menjadi Perdana Menteri segala kesalahannya sudah dihalalkan oleh pemimpin seperti ini,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menyeru kepada orang Melayu sama ada daripada Perkasa, UMNO, Pas dan Parti Keadilan Rakyat insaf mengenai bahaya yang dihadapi orang Melayu pada masa kini.

“Orang Melayu patut sedar supaya tidak berpecah belah semata-mata untuk mendapat jawatan Perdana Menteri. Jangan tamak, orang yang tamak akhirnya akan hilang segala-galanya.

“Sepatutnya orang Melayu bersatu padu dan sokong apa yang baik bagi kaum mereka, bukan nak tolak kaum lain, bukan nak rampas hak kaum lain.

“Hak kaum lain adalah hak mereka , tetapi hak orang Melayu mesti kekal sebagai hak orang Melayu. Ini saja yang kita minta,” katanya.

sumber : sinar harian

ADAKAH MALAYU MASIH TIDAK NAMPAK????
semakin hari, semakin terhakis harta melayu hilang di bumi ini...
diasebab apa....jual,rampas,lelong,tidak mampu dan lain2 lagi..
itu yang biasa di dengar oleh orang kita...
disebabkan ...orang kita banyak ketinggalan dalam semua bidang tambahan
pula berlaku perpecahan ANTARA MELAYU DAN MELAYU..
mereka apa lagi bertepung tangan untuk kita...ishhhhh...
MAMBANGUNLAH MELAYU BAGI MEMBELA NASIB KITA..

Saturday, September 25, 2010

HILANG KUASA - ISLAM ATAU MELAYU??


JIKA BERLAKU PERPECAHAN
KOTA BHARU – Masyarakat Islam hilang kuasa apabila berlalu perpecahan di kalangan rakyatnya sendiri seperti yang berlaku di negeri pimpinan pembangkang sekarang.

Ketua Penerangan UMNO negeri, Dali Hussin berkata, Kelantan masih kuat dengan pegangan agama Islamnya berikutan 90 peratus penduduknya Islam.

“Kelantan kita kuat tetapi tengok negeri lain perpecahan berlaku, akibat Islam sudah hilang kuasa. Jika pemimpin Islam sendiri gagal mengemudi rakyatnya mengikut Islam sudah pasti perpecahan berlaku.

“Sekarang pemimpin Islam pun cakap menipu. Pasal sumbangan RM4 bilion untuk Kerajaan Negeri mula-mula tidak mengaku, namun apabila gambar pertemuan antaranya (Menteri Besar Kelantan) disiarkan baru rakyat tahu,” katanya dalam ucapan perasmian Program Juara Rakyat peringkat UMNO Pengkalan Chepa di Kuala Besar, semalam.

Menurutnya, apabila pemimpin Pas menipu ketika bercakap masyarakat boleh menerimanya namun jika pemimpin Barisan Nasional yang melakukannya pasti dikutuk hebat.

Ketua UMNO Bahagian Pengkalan Chepa itu berkata, rakyat tengok sendirilah kesannya nanti jika amalan menipu di kalangan pemimpin Pas diteruskan dan penipuan yang berlaku boleh diterima bulat-bulat oleh rakyat.

Katanya, sekarang terdapat 60 peratus rakyat Islam di negara ini tetapi perlu diingatkan 60 peratus ini berpecah kepada pelbagai kelompok dan fahaman berbeza.

“Kuasa 60 peratus itu kian terhakis dan bangsa lain berani mempertikaikan masyarakat Islam seperti apa yang berlaku sekarang.

“Oleh itu BN giat menjalankan pelbagai program dalam usaha supaya rakyat merasai nikmat yang diberikan Kerajaan Persekutuan seperti program Juara Rakyat ini,” katanya.

Dali berkata, berbeza pula dengan Pas yang semakin rancak berceramah dan giat melakukan fitnah semata-mata ingin meraih sokongan rakyat.

Menurutnya, situasi ini tidak memberikan faedah langsung kepada masyarakat kerana ia hanya menyebabkan berlakunya perpecahan di kalangan umat Islam sendiri.

sumber : sinar Harian

AKU PERLUKAN PEMBAHARUAN dan PEMBANGUNAN
tapi aku tidak mahukan malayu dan islam ku hancur semasa pembaharuan & pembangunan itu...
jangan pecahan tali ikat antara melayu dan islam...politik, parti dan peminpin harus
membela dan memberi kekuatan kepada orang melayu dan islam semasa memimpin...
aku sokong kalu ingin membangunan MODAL INSAN kepada semua...
kerana negera kita masih perlukan itu...disebab tiada tunjuk ajar itu membuatkan perpecahan antara malayu sama melayu..antara faktor terbesar perpecahan adalah politik, budaya dan status seseorang...sikap melayu masih lagi tebal dengan perasaan PHD..
suka sangat menjatuhkan antara satu sama lain....
tolonglah semua buang perasaan tersebut, kita perlu bersama dan bersatu untuk terus mempertahankan negara ini dan bangsa ini dan islam ini....ishhh..GERAM NYA

MUTIARA KATA


Biasakanlah bersikap jujur sekalipun di hadapanmu terlihat bahaya, sebab, itu bukan bahaya tetapi bahagia...
Jauhilah kebohongan sekalipun di hadapanmu terlihat bahagia, sebab, itu bukanlah bahagia melainkan bahaya...
~ kata-kata hikmah ~

MANSUH SAMAN EKOR


JELI - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan memperhalusi cadangan memansuhkan saman ekor sebelum dikemukakan kepada Jemaah Menteri untuk mendapatkan kata putus, kata Timbalan Pengarahnya Datuk Ismail Ahmad.

Katanya, pihaknya sedar penguatkuasaan peraturan saman ekor itu boleh mengundang pelbagai kesulitan kepada pemilik kenderaan memperbaharui cukai jalan akibat disenaraihitamkan.

"Ini melibatkan dasar dan InsyaAllah cadangan itu akan dibawa oleh Ketua Pengarah JPJ (Datuk Solah Mat Hassan) kepada menteri berkenaan dan seterusnya kepada Kabinet," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis penutup Program Satu Komuniti Satu JPJ (SKSJ) di Sekolah Menengah Batu Gajah, di sini, hari ini.

Hadir sama, Pengarah Korporat dan Penyelidikan JPJ, Zairi Mat Ali dan Pengarah JPJ Kelantan, Abdul Ghani Che Kassim.

Pada majlis itu, kira-kira 200 peneroka berumur 45 tahun ke atas di jajahan Tanah Merah diberi kemudahan mendapatkan lesen memandu melalui ujian lisan.

Ismail berkata, kerajaan juga akan memperluaskan lagi program SKSJ ke seluruh negara, terutama di Sabah dan Sarawak kerana masih ramai penduduk kawasan luar bandar di negeri itu yang tidak memiliki lessen memandu.

Katanya, program itu yang dahulunya dikenali sebagai 'JPJ Bersama Rakyat' (JBR) diperkenalkan sejak 1990an bagi memberi kemudahan perkhidmatan secara terus kepada masyarakat luar bandar memperoleh lesen memandu.

Menurutnya, program itu akan ditetapkan sebanyak tiga kali setahun di setiap negeri dan mengikut keperluan kawasan pedalaman di sesebuah negeri itu, termasuk di Sabah dan Sarawak.

Sumber : sinar harian

Aku memeng suka kalu SAMAN EKOR dimansuhkan...
ini kerana aku kena banyak u saman ekor...
hahahha...silap aku juga..bawa laju kan
tapi x de tahap geben atau pelesik aku bawa kereta
biasa la..dalam 100 km @ 120 km/sejam je...
itu pun kena nama aku tsenarai dalam black list pilis hari tu..
aku tegok 3 black list...hus...fus.....kena dalam RM 900 smua tu..
HABIS DUIT AKU....nak raya lagi,kena pakai duit banyak nie...
tapi x pe..rezeki ada dimana2..janji kita usaha..betul dok?
SAMAN EKOR HARUS DIHAPUSKAN...
ngatuk oooooiiii naik kereta dalam 60km@80km/sejam tu..

Thursday, September 23, 2010

TIDAK SAMA DENGAN NYAWA



SHAH ALAM - Keluarga mangsa pembunuhan kejam di Ladang Gadung, Tanjung Sepat akan mengemukakan tuntutan saman sebanyak RM20 juta terhadap suspek utama kes itu, seorang peguam yang mendakwa bergelar ‘Datuk’.

Pengasas firma guaman Tetuan Kamaruddin & Partners, Kamarudin Ahmad berkata, jumlah sebanyak RM20 juta dianggarkan berdasarkan kepada jumlah waris mangsa yang terlibat dalam tragedi pembunuhan ngeri itu.

“Jumlah ini merupakan anggaran bagi kehilangan pendapatan yang dialami oleh waris mereka, khususnya waris terdekat bagi keempat-empat mangsa.

“Saya telah berbincang bersama beberapa peguam dan memutuskan jumlah ini berpatutan dengan kerugian dialami oleh lapan ibu, lapan bapa, dua isteri dan 12 anak mangsa serta ahli keluarga yang lain,” katanya kepada :Sinar Harian:, semalam.

Kamarudin berkata, pihaknya berharap pihak berkuasa termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM) dapat menghalang suspek utama daripada menyorokkan astet-asetnya seperti kereta mewah, tanah dan lain-lain.

“Kita bercadang untuk mengenal pasti aset-aset lain yang dimiliki suspek utama untuk dimasukkan kaveat ke atas harta-harta itu.

“Tujuan kaveat adalah untuk menghalang suspek utama daripada melakukan sebarang transaksi ke atas harta miliknya,” katanya.

Beliau berkata, tindakan susulan hasil daripada keputusan itu akan diputuskan mengikut keadaan semasa.

“Selepas ini kita akan mengadakan pertemuan dengan ahli keluarga mangsa bagi mendapatkan persetujuan secara rasmi daripada mereka dan berbincang secara terperinci mengenai perkara ini,” katanya.

Akhbar ini semalam melaporkan, Kamarudin akan mengadakan pertemuan bersama ahli keluarga mangsa hari ini.

Bagaimanapun, tarikh pertemuan bersama keluarga mangsa di firma guamannya yang terletak di Wisma Pahlawan, Kuala Lumpur ditunda esok.

Sementara itu, keluarga peguam Ahmad Kamil Abdul Karim akan menunggu perbincangan rasmi dengan firma guaman Tetuan Kamaruddin & Partners sebelum mempertimbangkan cadangan membuat tuntutan saman tersebut.

Bapa mertua Ahmad Kamil yang enggan identiti didedahkan berkata, beliau tidak boleh memberi ulasan lanjut berkaitan cadangan berkenaan selagi tiada hitam putih antara keluarganya dan firma guaman tersebut.

“Jika benar ada pihak yang mahu menawarkan khidmat guaman secara percuma bagi menuntut ganti rugi terhadap suspek, itu perkara yang baik.” katanya.

Dalam pada itu, bapa mertua Ahmad Kamil turut memohon supaya media memberikan ruang kepada keluarganya yang tertekan sejak berita kehilangan menantunya mula dilaporkan.

sumber : sinar harian

MEMADAI TUNTUTAN DI DUNIA..tapi tidak dpat membeli NYAWA MANUSIA...
ini kerja2 si HITAM LEGAM LA...x berhati perut ...
BIAR CEPAT MAMPUM MAMAT HITAM NIE..

SOKONGAN RAKYAT UNTUK SULTAN KELANTAN



PESEDAK berdiri teguh di belakang Sultan Kelantan
KOTA BHARU – Persatuan Sekretariat Datuk-datuk Luar Kelantan, (PESEDAK), semalam menyatakan sokongan dan taat setia terhadap pemasyhuran Tuanku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan yang baru.

Timbalan PESEDAK, Datuk Mustopha Ahmed, berkata, pemasyhuran Tuanku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan yang ke-29 bagi menggantikan ayahandanya Sultan Ismail Petra yang sedang gering itu adalah mengikut perundangan negeri dan sah.

“Persatuan menyatakan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada pelantikan ke bawah Duli Yang Amat Mulia Tuanku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan yang baru.

“Kami sekalian mengharapkan pelantikan ini memberi satu ruang baru untuk memajukan terus negeri Kelantan dan persatuan sentiasa menyokong penuh dan sedia membantu dalam bentuk apa-apa sekali pun,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, fasal 4 penubuhan persatuan tersebut juga bertujuan menyediakan Prasarana Perumahan kos rendah dan meningkatkan infrastruktur sistem teknologi maklumat dan komunikasi, (ICT).

“Kami melakukan penambahan tabung kewangan dengan cara tidak bercanggah dengan undang-undang dan hasilnya akan digunakan untuk melanjutkan, memajukan dan menjalankan aktiviti-aktiviti PESEDAK,” katanya.

Beliau berkata, keahlian persatuannya itu layak disertai semua warganegara Malaysia di dalam dan luar negeri ini yang dianugerahkan gelaran datuk dari luar negeri Kelantan dan luar negara.

“Selain itu, pihak persatuan juga sedia membantu pelajar-pelajar yang ingin menyambung pengajian di luar negara bagi melahirkan lebih banyak ahli-ahli profesional dan usahawan generasi muda,” katanya.

sumber : sinar harian

SOKONGAN RAKYAT YANG AMAT PADU ATAS PERTABALAN
SULTAN KELANTAN YANG KE-5...
RAKYAT AMAT BANGGA ATAS PELANTIKAN SULTAN YANG
BERJIWA RAKYAT...

BAGUS HUKUMAN MATI



SHAH ALAM – Mohd Fazli Azri Jamil menerima hadiah hari lahir ke 28 semalam dengan penuh tragis berikutan keputusan Mahkamah Tinggi di sini, memerintahkan supaya dia dihukum gantung sampai mati kerana membunuh Syafiah Humaira Sahari, anak teman wanitanya dengan cara sadis, Februari lalu.

Suasana pilu menyelubungi kawasan mahkamah, dengan ibu Mohd Fazli, Nur Haziah Yusof, meraung dan memeluk erat tubuh anaknya sebelum rebah di tepi kandang tertuduh.

Adik beradik dan saudara mara yang lain turut menangisi keputusan mahkamah itu, kecuali neneknya yang kelihatan tabah dan memujuk Nur Haziah supaya menerima takdir.

Dia didapati bersalah membunuh Syafiah Humaira, 3 tahun, di padang bola Batu 30, Batang Kali, pada jam 6.30 petang, 25 Februari 2010.

Ketika membuat rayuan, Mohd Fazli, diwakili peguam Gurbachan Singh, berkata dia sedang lalok akibat ganja dan minuman keras Guiness Stout hingga tidak ingat insiden semasa kejadian itu, tetapi ditolak mahkamah.

Hakim, Datuk Wira Mohtarudin Baki berkata, pemandu teksi itu waras ketika melakukan perbuatan itu.

Berdasarkan keterangan empat saksi, mereka melihat Mohd Fazli melakukan pembunuhan itu dengan cara menendang dan memijak perut Syafiah Humaira menggunakan kasut bola yang mempunyai 'stud’ (paku).

Malahan, katanya, keterangan saksi tidak disoal balas peguam sekiranya perbuatan itu konsisten dengan perbuatan seseorang yang sedang mabuk atau lalok.

Menurutnya kegagalan soal balas tersebut dianggap sebagai menerima fakta.

“Tertuduh jelas waras. Faktanya, tertuduh boleh memandu teksi dari rumah pergi ke padang bola dan kemudian balik. Itu jelas tidak konsisten dengan keadaan orang mabuk,” kata Mohtarudin.

Mengenai dakwaan bahawa Syafiah Humaira cedera kerana jatuh motosikal yang terhentak bonggol jalan dan tidak memakai topi keledar, hakim berkata ia tidak konsisten dengan kecederaan akibat kemalangan berdasarkan keterangan pakar perubatan.

Dakwaan bahawa Syafiah Humaira cedera akibat jatuh di tandas pula, menurut Mohtarudin, tidak pernah diberitahu oleh Mohd Fazli kepada sesiapa yang dikenalinya.

Perihal hujahan peguam supaya pertuduhan bunuh dikurangkan kepada pertuduhan menyebabkan kematian tanpa niat, beliau bersetuju dengan pendakwaan bahawa dalam kes ini Syafiah Humaira hanya seorang kanak-kanak yang mempunyai daya tahan berbeza dengan orang dewasa.

“Perbuatan tertuduh menghempas pintu teksi sehingga terkena kepala, menendang dan memijak perut Syafiah Humaira menggunakan kasut bola tidak boleh diterima dalam menunjukkan tertuduh tidak mempunyai niat untuk membunuh,” kata Mohtarudin yang mensabitkan Mohd Fazli mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Seksyen itu hanya memperuntukkan satu hukuman, iaitu gantung sampai mati.

Walaupun tangisan ibu dan sanak saudara bergema, namun Mohd Fazli kelihatan tersenyum dengan ‘hadiah hari lahir’ yang diterimanya itu.

Dengan tenang dia kelihatan mencium dahi teman wanitanya, iaitu ibu Syafiah Humaira, Siti Nurhanim Aziz, 25.

Mohd Fazli, ketika dibawa keluar mahkamah, sempat melemparkan senyuman kepada wartawan sambil mengucapkan, “terima kasih wartawan semua”.

Kes arwah Syafiah Humaira mendapat liputan luas media berikutan dia menemui ajal akibat perbuatan teman lelaki ibunya sendiri.

sumber : sinar harian

AKU SOKONG 100%..baik kita ajar orang macam nie..
biar orang lain buat pengajaran dari kesalahan MENDERA KANAK-KANA atau MEMBUNUH..
biar orang lain rasa takut sikit...aku tengok muka dia pun GERAM je...boleh pijak budak yang kecil macam tu...dengan kasut bola pula tu....
ish..GERAM sangat2 nie..BIAR DIA MAMPUS...kena hukum gantung cepat...
yang aku pelik kan...mak budak tu buat relik je anak dia mati...apa dah jadi nie?
mak x rasa apa2 perasaan ke..mengandung 9 bulan budak tu...kena dera pada orang lain..bukan pada ayah dia..lepas tu MATI pula...fusss...kalu aku ...
entah apa kan jadi x tahu la....
MASAK AKU GORENG MAMAT TU......

CELAKA PUNYA HITAM

Mohd Shafiq mungkin senasib Sosilawati
SUNGAI PETANI - “Saya tak pasti macam mana polis jumpa jam itu tapi yang saya ingat jumpa di ladang. Saya cam sebab suami ada banyak jam berjenama tapi satu itu saja yang bertali kulit jenama Puma,” kata Samson Nahar Mohamed Dali, 35.

Penemuan jam tangan yang disahkan milik kontraktor, Mohd Shafiq Abdullah, 37, yang dilaporkan hilang April lepas menjadi petunjuk kemungkinan lelaki itu senasib dengan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya.

Isteri kontraktor itu berkata, beliau dipanggil polis kerana dalam kenyataannya mengenai kehilangan suami di Balai Polis Petaling, Kuala Lumpur April lepas, beliau memberitahu telah menghubungi suspek utama kes pembunuhan Sosilawati untuk mencari Mohd Shafiq.

Beliau berkata, laporan polis mengenai kehilangan suaminya dibuat 13 April lepas di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Muda di sini dan kes itu kemudian dipindahkan ke Balai Polis Petaling kerana suaminya hilang di Kuala Lumpur.

Samson Nahar berkata, Mohd Shafiq yang berasal dari Perak tinggal di sebuah rumah sewa di Kuchai Lama, Kuala Lumpur kerana bekerja di sana dan hanya pulang ke rumah mereka di Sungai Petani setiap hujung minggu.

Beliau berkata, selepas menyedari ada sesuatu yang buruk berlaku terhadap suaminya, beliau menghubungi semua rakan-rakan termasuk suspek.

“Semua orang jawab tak tahu, tapi dia (suspek) seorang sahaja yang bagi jawapan ada jumpa suami dan beritahu suami saya ke luar negara dan akan balik lima enam hari lagi.

“Tapi bila saya tanya pergi mana, dia kata rahsia. Saya rasa pelik dan terus ke rumah sewa suami di Kuchai Lama,” katanya.

Menurutnya, beliau menemui pasport suaminya di rumah sewa itu dan ketika itu beliau menyedari bahawa kehilangan suaminya ada kaitan dengan suspek.

Kali terakhir Samson Nahar berhubung dengan suaminya melalui telefon ialah pada 7 April lepas dan gagal menghubunginya sehari selepas itu.

Beliau berkata, polis juga telah mengambil sampel untuk ujian DNA daripada ibu Mohd Shafiq yang kini menetap di Dengkil, Selangor.

“Polis juga ada meminta barang-barang peribadi suami, saya ada serahkan kasut suami minggu lepas kerana itu sahaja yang ada untuk membantu siasatan dan saya dimaklumkan keputusan DNA akan siap dalam dua minggu,” katanya.

Mengimbas kenangan bersama suami sejak 14 tahun lepas, Samson Nahar berkata, Mohd Shafiq seorang yang sangat bertanggungjawab dan tidak pernah lupa untuk memaklumkan destinasinya sekiranya mahu ke mana-mana.

“Dia memang selalu ke luar daerah dan ada juga pergi ke luar negara, tapi setiap kali sebelum pergi mana-mana dia mesti balik sini dulu sehari atau dua hari untuk bersama saya dan anak-anak,” katanya.

Samson Nahar berkata, selepas dimaklumkan 95 peratus kemungkinan suaminya adalah antara mangsa jenayah kejam itu pada malam hari raya lepas, keluarganya mengadakan solat ghaib serta majlis tahlil untuk suaminya.

”Saya masih menaruh harapan suami selamat selagi belum ada pengesahan dan sekiranya disahkan sudah meninggal, kami kena terima dan saya harap dapat mengkebumikan tulangnya di sini,” katanya.

Menurutnya, beliau dan anak-anak akan berpindah ke rumah yang baru dibeli suaminya di kawasan perumahan berhampiran tempat tinggalnya sekarang dalam tempoh terdekat.

“Tapi saya tak tau macam mana nak teruskan hidup lepas ini sebab hilang tempat bergantung, saya pula tiada kerja tetap,” kata surirumah yang mengajar kelas tambahan kepada pelajar sekolah secara sambilan di rumah.

sumber : sinar harian

DAULAT TUANKU - Raja Kelantan ke-5


KOTA BHARU - Sultan Kelantan, Tuanku Muhammad Faris Petra berkenan menggunakan gelaran Sultan Muhammad Kelima sebagai penggunaan rasmi Istana dan Kerajaan Negeri bagi menggantikan nama asal baginda.

Pengelola Istana Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad berkata, penggunaan gelaran itu berkuat kuasa pada pemasyhuran Al-Sultan sebagai Sultan Kelantan, 13 September lalu.

“Al-Sultan Kelantan telah mengampuni perkenan menggunakan gelaran itu dan ianya akan menjadi nama rasmi bagi gelaran baginda untuk sebarang majlis dan gelaran yang harus dipakai oleh pihak media bagi mengelakkan penggunaan nama yang pelbagai,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Abdul Halim berkata, baginda berkenan untuk menggunakan nama itu atas kehendak sendiri dan untuk mendapatkan berkat kerana nama Sultan Muhammad telah digunakan oleh keturunan baginda.

Menurutnya, penggunaan gelaran Sultan Muhammad I bermula pada 1800 hingga 1835 oleh Sultan Kelantan pada ketika itu dengan nama asal baginda ialah Long Muhammad dan merupakan putera sulung kepada baginda Long Yunus yang memerintah Kelantan sejak 1765 hingga 1795.

Abdul Halim berkata, baginda Long Senik Long Tan menggunakan gelaran Sultan Muhammad Kedua (Sultan Muhammad Mulut Merah) pada 1836 hingga 1886.

Menurutnya, baginda Long Kundor iaitu putera sulung kepada Sultan Ahmad menggunakan gelaran Sultan Muhammad Ketiga sejak 1890 hingga 1891.

Katanya, gelaran Sultan Muhammad Keempat telah digunakan oleh baginda Tuan Long Senik yang memerintah Kelantan pada 1900 sehingga 1920.

“Kita akan memaklumkan kepada seluruh jabatan Kerajaan Negeri penggunaan nama Al-Sultan dan ianya telah diwartakan untuk kegunaan rasmi,” katanya.

Sementara itu, mengenai pemasyhuran baginda yang berdepan dengan petisyen bekas Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra, Abdul Halim berkata: “Kita telah merujuk perkara pemasyhuran itu kepada pakar undang-undang kita termasuk Setiausaha Majlis Perajaan Negeri. Kita akan memberi respons terhadap petisyen itu mengikut prosedur mahkamah.

“Ini bukanlah kali pertama dan kita yakin Setiausaha Majlis Perajaan Negeri akan memberikan penjelasan. Namun tugas dan aktiviti baginda berjalan seperti biasa."

sumber : sinar harian

DAULAT TUANKU..DAULAT TUANKU

Wednesday, September 22, 2010

TERTEMBAK SENDIRI


MACHANG – Seorang pemandu dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Cawangan Kelantan maut setelah tertembak diri sendiri dari senapang patah yang dipegangnya ketika berada di atas mesin penuai padi di Kampung Bukit, Ulu Sat, di sini semalam.

Ketika kejadian, mangsa, Omar Mohd. Noor, 39, dipercayai berada di atas mesin penuai yang bergerak tersebut bagi menembak burung ‘ayaman’ yang terbang ketika kerja-kerja menuai dijalankan.

Isterinya, Rohani Shafie, 37 berkata, dia tidak mengetahui dengan tepat mengenai kejadian tersebut cuma diberitahu mangsa meninggal dunia akibat tertembak diri sendiri ketika menembak burung di atas mesin penuai.

Katanya, senapang tersebut mungkin disandarkan ke jentera tersebut ataupun ke badan arwah sebelum kejadian tersebut.

“Saya percaya getaran mesin tersebut menyebabkan senapang itu tertembak mangsa secara tidak sengaja dan terkena bahagian perut.

“Kira-kira jam 9 , arwah menghantar saya dan anak ke Klinik Banggol Judah kemudiannya mengambil saya kira-kira jam 11 lagi. Selepas itu dia memberitahu saya ingin keluar menembak burung dan selepas Zohor, saya dimaklumkan penduduk, arwah tertembak diri sendiri dan dihantar ke Hospital Machang,’’ katanya yang kini mengandung tujuh bulan.

Allahyarham mempunyai empat orang anak yang berusia antara dua hingga 11 tahun dengan tiga perempuan dan seorang lelaki.

Rohani berkata, arwah berkelakuan biasa dan tidak menunjukkan perilaku pelik cuma memaklumkan kepadanya tidak perlu menggosok baju kerjanya, malam semalam.

Katanya, arwah pernah memberitahunya ingin membeli baju Melayu berwarna putih sebagai baju raya.

“Namun saya melarangnya dengan memberitahu baju putih tak cantik tetapi dia kata boleh guna untuk pergi kerja.

“Jenazah Allahyarham akan dikebumikan secepat mungkin dan dijangka pada malam ini (semalam) di Tanah Perkuburan Kampung Ulu Sat dekat sini,’’ katanya yang masih terkejut dengan kejadian tersebut.

Ibu saudara arwah yang dikenali sebagai Mak Ngah berkata, arwah kelihatan letih dan lesu ketika berkunjung ke rumahnya kelmarin.

Katanya, arwah juga membasuh sendiri pinggan dan gelas yang digunakannya sebelum pulang.

“Pada mulanya kami ingat arwah diserang penyakit jantung apabila rebah secara tiba-tiba maklumlah bunyi jentera itu agak kuat dan menenggelamkan bunyi tembakan. Lagipun arwah mempunyai penyakit tersebut,’’ katanya.

sumber : sinar harian

BONUS DIMINTA


SEREMBAN - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berharap kerajaan menimbangkan pemberian bonus kepada penjawat awam pada pembentangan bajet bulan depan.

Presidennya Omar Osman berkata Cuepacs sudah menghantar permohonan mengenai perkara itu kepada kerajaan.

“Sudah dua tahun penjawat awam tidak mendapat bonus sejak 2008 dan adalah diharapkan tahun ini kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus tersebut. Kita mohon dua bulan bonus, namun jika tidak boleh dua bulan, sekurang-kurangnya sebulan.

“Bagaimanapun, ia terserah kepada kebijaksanaan dan kemampuan kerajaan. Kita berharap pemberian bonus ini dapat dipertimbangkan memandangkan keadaan ekonomi negara yang semakin meyakinkan,” katanya kepada pemberita selepas majlis Aidilfitri bersama pegawai Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) Negeri Sembilan, di sini, semalam.

Menurutnya, pemberian bonus itu sudah pasti dapat meringankan beban tanggungan dan menyuntik semangat baru kepada 1.2 juta penjawat awam di seluruh negara.

“Penjawat awam merupakan tulang belakang kerajaan...jika mereka ceria maka cerialah kerajaan. Saya harap tidak ada pihak yang mempertikaikan pemberian bonus kepada penjawat awam ini kerana jika tidak Cuepacs tidak memperjuangkan, siapa lagi.

“Selain bonus, Cuepacs dipertanggungjawabkan memperjuangkan kebajikan penjawat awam termasuk masalah gaji, elaun, insentif, perubatan, lanjutan umur persaraan dan sebagainya,” katanya.

Mengenai isu berlainan, Omar turut meminta kerajaan supaya segera serapkan 14,500 warga Kemas yang berkhidmat secara kontrak ke jawatan tetap memandangkan perkara itu telah lama tertangguh.

“Perkara ini telah lama dibawa ke pengetahuan kerajaan, namun sehingga kini masih belum dapat jawapan. Oleh itu, kita harap kerajaan dapat mengatasi perkara ini dengan segera, kalau boleh dalam tahun ini juga,” katanya.

sumber : sinar harian

ALANGKAH BESTNYA JIKA KELULUSAN BONUS UNTUK TAHUN NIE SELAMA 2 BULAN...Belum pernah lagi dapat bonus sebanyak itu semasa aku kerja nie....
aku amat menyokong 100% cuepact untuk meminta bonus selama 2 bulan...
ALHAMDULLILAH KALU DAPAT...
SUKA SANGAT2 JIKA DAPAT...
Semoga PM KITA bagi atas permintaan ini..amin
DUITTTTTTT

SUMBANGAN KEPADA NEGERI KELANTAN




Tidak tahu sumbangan RM4 bilion
KOTA BHARU - Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau tidak mengetahui bahawa terdapat sumbangan RM4 bilion yang dibuat oleh sebuah syarikat terhadap Kerajaan Negeri seperti mana yang dilaporkan media semalam.

Bagaimanapun, Nik Aziz yang juga Mursyidul Am Pas mengakui beliau menerima kunjungan sebuah syarikat di pejabatnya baru-baru ini , namun hanya sekadar memberitahu untuk mengadakan projek di negeri ini tanpa butiran dan dokumen yang sewajarnya.

“Syarikat itu baru datang jumpa saya, (jika) nak lulus satu-satu projek kena ada surat dan penilaian sebuah jabatan... baru bawa ke mesyuarat Exco,” katanya kepada sidang media selepas menghadiri perasmian Forum Model Baru Ekonomi Kelantan di Dewan Teratai Kota Darul Naim, semalam.

Semalam akhbar melaporkan sebuah syarikat mahu menyumbang RM4 bilion kepada Pas Kelantan atas alasan untuk membangunkan prasarana di beberapa jajahan yang mundur di negeri ini.

Bagaimanapun syarikat yang tersebut mendakwa wang tersebut bukan balasan di atas projek yang diberikan oleh Kerajaan Negeri di beberapa jajahan negeri ini.

Nik Aziz berkata, semasa pertemuan itu dibuat, beliau berterima kasih kepada syarikat itu yang ingin membuat pelaburan di negeri ini, namun segala butiran perlu ada butiran lengkap.

Dalam pada itu, Pengerusi Orang Muda Anti Korupsi Kelantan (OMBAK), Anuar Safian mendesak supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM) segera menyiasat dakwaan kenyataan pengerusi eksekutif I’DA world Abdul Rahim Ab Wahab bahawa pihaknya memberikan hadiah sumbangan RM4 bilion kepada Kerajaan Negeri seperti mana yang dilaporkan akhbar semalam.

Menurutnya, tindakan tersebut perlu dipandang berat lebih-lebih lagi terdapat banyak unsur penyelewengan yang berlaku dalam pentadbiran Kerajaan Negeri kebelakangan ini.

“Dakwaan seperti ini tidak boleh dipandang ringan kerana sejak akhir-akhir ini memang wujud banyak kes-kes penyelewengan Kerajaan Negeri yang sedang dipantau oleh kita”, katanya.

sumber : sinar harian

KALU SUMBANGAN INI UNTUK MEMBANGUNKAN KELANTAN
aku rasa tak pe...tapi bukan untuk RASUAH...
PEMBERIAN HADIAH BAGI RAKYAT NEGERI KELANTAN
dan KERAJAAN NEGERI KELANTAN
untuk terus MAJU DALAM PERTADBIRAN

MAYAT BERULAT


SEREMBAN – Satu mayat yang sudah berulat dan kembung ditemui bersama sebuah motosikal di dalam longkang berhampiran Jalan Seremban-Tampin, Kampung Baru Rahang, di sini.

Dipercayai, mangsa adalah seorang pekerja kilang yang dilaporkan hilang sejak Sabtu lalu, M Krishnan, 40, dari Bandar Seremban Selatan, ditemui kira-kira jam 9.30 pagi, semalam.

Dalam kejadian itu, mayat ditemui dalam keadaan terlentang dan bertopi keledar, sementara sebuah motosikal berada tidak jauh dari situ, dipercayai miliknya.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Superintendan Mohd Yusoff Awang yang mengesahkan kejadian itu berkata, penemuan mayat M Krishnan mempunyai kaitan dengan penemuan mayat seorang wanita di lokasi berhampiran, kira-kira kurang satu kilometer dari tempat kejadian.

“Penemuan mayat di Taman Seremban semalam (kelmarin) dipercayai mempunyai kaitan dengan penemuan mayat di sini,” katanya.

Difahamkan, kedua-dua mangsa terbabit dalam kemalangan menyebabkan terbabas ke dalam longkang dan tiada siapa yang melihat kejadian itu.

“Selepas itu, mangsa perempuan yang dikenali sebagai S Radha, 50, dihanyutkan arus deras ke lokasi lain,” katanya.

Mayat M Krishnan dibawa ke Hospital Tuanku Jaafar (HTJ) Seremban untuk dibedah siasat.

Sebelum itu, sepasukan tujuh anggota Bomba dan Penyelamat dari Balai Bomba dan Penyelamat Rahang terpaksa menggunakan tangga dan pengusung untuk mengeluarkan mayat yang tersangkut dalam longkang berkenaan.

Sementara itu, dalam kejadian kelmarin, pekerja pembinaan di jajaran Sungai Rahang berdekatan Taman Seremban gempar apabila menjumpai mayat hanyut dan berulat.

Dipercayai mayat wanita yang tidak mempunyai pengenalan diri itu hanyut lebih daripada tempoh 48 jam.

Pegawai Bomba dan Penyelamat Kanan 2, Balai Bomba dan Penyelamat Rahang, Ungku Abd Jalil Ungku Ismail berkata, mayat wanita itu dipercayai hanyut dibawa arus sungai dan tersangkut di dahan pokok serta sampah-sarap di situ.

“Kami cuma dapat kenal pasti mayat mangsa adalah wanita. Kami menerima panggilan sekitar jam 4 petang," katanya.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Superintendan Md Yusoff Awang berkata, berdasarkan siasatan awal, polis percaya wanita terbabit mati beberapa hari lalu berdasarkan kepada keadaan mayat yang sudah kembung.

“Pada tangan wanita yang dipercayai berumur lingkungan 35 tahun ke atas itu terdapat satu benang berwarna kuning,” katanya.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) untuk dibedah siasat bagi mengetahui punca kematiannya.

sumber : sinar harian

KEMBAR LAPAN - NADYA SULEMAN

IBU KEMBAR 8 TOLAK TAWARAN BERLAKON FILEM LUCAH


Nadya Suleman, telah pun menolak tawaran kontrak berlakon filem lucah bernilai USD 1 juta dan insuran kesihatan daripada pembuat filem lucah terbesar di’dunia, Vivid Entertainment.

“Mereka di’Vivid Entertainment sememangnya sudah gila! Siapa yang mahu menonton saya berbogel? Mungkin selepas setahun setelah kesemua lemak di’badan hilang” kata beliau sambil ketawa

Menurutnya lagi, andai dirinya mempunyai lebih ramai anak lagi, dia akan menerima tawaran bernilai 2 juta pula. Namun, dia tidak ingin 14 orang anaknya membesar dengan mempunyai ibu yang berlakon dalam filem lucah. (Berprinsip minah ni)

Info : Nadya Suleman hamil 8 bayi akibat menggunakan teknik penghamilan tabung uji.

MACAM MANA PERASAAN IBU MENGANDUNG MACAM TU?

MENINGGAL DISEBAB MEJA LIPAT


IPOH - Seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun maut selepas tersepit di kaki meja lipat di rumahnya di Kampung Talang Hilir, Kuala Kangsar semalam.

Kejadian berlaku pada kira-kira 5.50 petang ketika kanak-kanak itu Muhammad Irfan sedang bermain bersendirian di belakang rumahnya dan disahkan meninggal dunia pada 1 pagi semalam di Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini.

Bapanya, Mohd Fadtah Sadhabil, 27, berkata, anak keduanya itu daripada tiga beradik adalah kanak-kanak yang sangat aktif.

Kami hanya menyedari kejadian itu pada 6 petang lalu menghantarnya ke Hospital Kuala Kangsar sebelum dirujuk ke Hospital Raja Permaisuri Bainun, katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

"Muhammad Irfan ada menjerit ketika kejadian tetapi ahli keluarga yang lain menganggapnya gurauan kerana dia selalu bermain dan suka menjerit dan itu satu perkara biasa" katanya.

Katanya kejadian hanya disedari selepas 10 minit berlalu dan ketika itu badan anaknya itu sudah kebiru-biruan akibat tidak boleh bernafas.

Beliau berkata, jenazah Muhammad Irfan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Kampung Talang Hilir.

sumber : sinar harian

YAALLAH..semoga diberi ketabahan kepada kedua ibubapanya dan semoga roh nya dicucuri rahmat..amin

KES BUNUH SOSILAWATI


Suspek utama kes bunuh Sosilawati dibawa semula ke firma guamannya
BANTING - Suspek utama kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain, sekali lagi dibawa ke pejabat firma guamannya di Jalan Sultan Ahmad Shah di sini, hari ini.

Suspek berusia 41 tahun itu kemudian turut dibawa ke kunci air Kampung Sungai Lang di sini, kira-kira tiga kilometer dari pejabatnya, dipercayai bagi mencari petunjuk baru kes pembunuhan itu.

Suspek yang memakai pakaian lokap berwarna ungu itu dibawa oleh sepasukan polis dari Bahagian Jenayah Berat (D9) pada pukul 2.25 petang dan 35 minit selepas itu, dua wanita dipercayai kakitangan peguam terbabit dilihat keluar dari pejabat berkenaan dengan memegang beberapa dokumen.

Pada pukul 3.05 petang, suspek dibawa keluar dari pejabatnya dan terus dibawa menaiki sebuah kereta polis.

Turut kelihatan seorang pegawai polis membawa keluar beberapa fail mengandungi dokumen dipercayai berkaitan dengan kes terbabit.

Sosilawati, 47, pemandu peribadinya Kamarudin Shansuddin, 44, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dilapor hilang sejak 30 Ogos lalu selepas dikatakan ke
Banting untuk urusan pembelian tanah.

Keempat-empat mangsa kemudian disahkan polis dipukul sampai mati sebelum mayat mereka dibakar dan abunya dibuang ke dalam sungai berdekatan Ladang Gadong, Tanjung Sepat.

Sehubungan itu, polis menahan lapan lelaki termasuk peguam terbabit bagi membantu siasatan kes itu.

Pada 14 Sept lepas, polis menggeledah pejabat suspek dan mengambil beberapa peralatan seperti CPU serta beberapa dokumen lain.-Bernama

sumber : sinar harian

RANGKA MANUSIA


Pemancing jumpa tengkorak & Rangka
PORT DICKSON – Seorang pemancing terkejut selepas menemu:i rangka manusia di kawasan bekas lombong di sini, dua kilometer dari jalan utama Sua Betong-Linggi, petang kelmarin.

Pemancing berumur 53 tahun yang enggan dikenali itu berkata, pada Ahad lalu, jam 4 petang, dia bersama seorang rakan pergi memancing di salah satu bekas lombong di sini.

"Kami terkejut apabila menemui tengkorak dan rangka manusia di gigi air lombong berkenaan.

"Saya terus tanam tengkorak itu di kawasan semak berhampiran lombong. Saya sebenarnya masih ragu dengan apa yang ditemui, sama ada ia tengkorak manusia atau haiwan," katanya.

Menurutnya, disebabkan itu dia tidak terus membuat laporan polis.

"Semalam (Isnin), ketika saya memaklumkan penemuan tengkorak itu kepada rakan sekerja, dia kemudiannya menyuruh saya melaporkannya kepada polis.

"Kami membuat laporan sekitar jam 7.40 malam semalam,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Baljeet Singh berkata, siasatan awal mendapati rangka manusia yang ditemui itu berada di dalam keadaan diikat dengan wayar serta diselubung dengan selimut tebal.

Menurutnya, keseluruhan mayat sudah reput dan hanya tulang yang dapat dikesan di kawasan berkenaan.

“Polis juga yakin, mangsa dibunuh di tempat lain sebelum dibuang di kawasan lombong ini.

“Sehingga kini identiti mangsa masih belum dapat diketahui dan hanya disahkan sebagai orang dewasa,” katanya.

Baljeet berkata, rangka manusia itu dibawa ke Hospital Tuanku Ja’afar, Seremban untuk bedah siasat bagi mengenal pasti punca kematiannya dan identiti lengkap.

“Kes akan disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan. Siasatan membabitkan semua sudut termasuk laporan seorang wanita hilang tiga bulan lalu di Rantau," katanya.

sumber : sinar harian

HAI..SEKARANG NIE TIAP-TIAP HARI AKU
DENGAR DALAM RADIO, TV ataupun SURAT KHABAR tentang
KES BUNUH..KES BUNUH...KES BUNUH....MATI..MATI..
rasa risau juga sekarang..asik ada yang bunuh..mati...bunuh...mati..
masa dulu2 x de mana pasal nie dalam berita atau radio...
sekarang nie kerap je ada...
aku pun rasa pelik kan...sekarang orang MALAYSIA dah berani bunuh orang nie..

APA DAH JADI MALAYSIA NIEEE????

Name:
Email Address:
Nombor Telefon :
Pertanyaan & Soalan

Get your own free form like this one.