widgeo.net

KURSUS KONTRAKTOR MARA 2011

Tuesday, August 24, 2010

KORBAN SEORANG IBU DEMI ANAKNYA

PASIR TUMBUH – Seorang ibu sanggup menggadaikan nyawanya meredah asap tebal untuk menyelamatkan anak bongsunya yang berusia tiga tahun dalam kebakaran yang membabitkan lapan rumah di Pondok Terosan di sini, semalam.

Kebakaran kira-kira jam 12 tengah hari itu berlaku ketika, Jamilah Jusoh, 47, sedang menjahit pakaian untuk hari raya di tingkat bawah rumah dua tingkatnya itu.

“Pada waktu itu, saya bersama dua anak lelaki yang mana berumur lapan tahun ada bermain di luar, manakala yang bongsu baru keluar tandas,” katanya kepada Sinar Harian.

Beliau yang tiba-tiba terdengar bunyi letupan di tingkat atasnya cuba naik ke tingkat atas untuk melihat apa yang berlaku, dan alangkah terkejutnya beliau apabila melihat api mulai marak.

Jamilah makin panik apabila anak bongsunya, Mohd Ashraf Ahmad, 3, yang ketika itu bertelanjang bulat selepas keluar dari tandas, cuba menyorokkan diri di dalam salah satu bilik tidur rumah tersebut kerana ketakutan.

“Masa itu saya tidak fikirkan tentang apa-apa walaupun api sedang marak dan asap tebal, saya beranikan diri mencari anak di dalam bilik dan sebaik sahaja menjumpai Ashraf, kami terus melangkah keluar perlahan-lahan dalam keadaan pandangan yang tidak jelas kerana asap yang tebal.

“Saya fikir kami anak-beranak sudah tidak ada harapan untuk hidup kerana asap tebal dan api merebak dengan cepat,’’ katanya yang turut sama mengalami kecederaan kecil di mana bahagian tangan dan kakinya melecur akibat terkena bara api.

Beliau berkata, nasib baik anaknya yang seorang lagi, Mohd Arif, 8, sempat lari keluar dari rumah kerana pada waktu kejadian lapan lagi anaknya tidak berada di rumah kerana ke sekolah, manakala suaminya pula keluar bekerja di Kota Bharu.

Sementara itu, seorang lagi mangsa, Raihanah Mustapa, 27, berkata, ketika kejadian dia bersama dua lagi anaknya yang berumur empat dan dua tahun serta seorang bayi yang dijaganya sedang lena tidur.

“Tiba-tiba saya terjaga kerana terdengar bunyi bising dan melihat api sudah marak. Tanpa berfikir panjang saya terus bangun dan menyelamatkan anak-anak saya,’’ katanya yang juga tinggal sehelai sepinggan.

Dalam kejadian tersebut, tiada barang yang dapat diselamatkan daripada lapan buah rumah itu kerana api merebak dengan cepat disebabkan kedudukan rumah yang rapat.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Kelantan, Azmi Osman berkata, seramai 36 anggota terlibat dan lima jentera iaitu tiga dari Balai Bomba dan Penyelamat Kota Baharu, satu dari Kota Darul Naim dan satu dari Pengkalan Chepa telah terlibat di dalam operasi tersebut.

Katanya, pihak bomba mengambil masa selama setengah jam bagi memadamkan kebakaran tersebut dan puncanya masih disiasat.

sumber : sinar harian kelate

No comments:

Name:
Email Address:
Nombor Telefon :
Pertanyaan & Soalan

Get your own free form like this one.