widgeo.net

KURSUS KONTRAKTOR MARA 2011

Wednesday, September 8, 2010

RAYA!!!MESTI JADI MACAM NIE????


Padah mercun meledak
KOTA BHARU – Seorang kanak-kanak lelaki melecur hampir separuh mukanya akibat disambar api daripada mercun yang dipegangnya dalam satu kejadian di Kampung Beris Alor Pisang, Kuala Besut Terengganu.

Ketika kejadian, mangsa, Mohd Nor Hisham Mohd Mazuki, 11, dikatakan sedang bermain dengan saudara sepupu dan jiran di pekarangan rumahnya.

Ibu saudaranya, Saliza Mohamed, 38, berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 12.30 tengah hari Ahad lalu.

“Semasa kejadian Hisham membuka bungkusan mercun untuk melihat apa yang ada di dalamnya. Dia buka sebab kawan-kawan kata di dalamnya ada Aladin. Jadi dia buka untuk melihatnya.

“Ketika membuka bungkusan tersebut tiba-tiba ada di antara mereka yang memasang pemetik api lalu menyambar belerang yang berada di tangan Hisham dan terus menyambar sebahagian mukanya,” katanya ketika ditemui di Wad kanak-kanak Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) pada Program Bersama: Sayang Disayang anjuran Pergerakan Wanita UMNO negeri di sini, semalam.

Saliza berkata, selepas kejadian Hisham terus ke rumah neneknya dan dibawa ke Klinik kesihatan Kuala Besut oleh bapa saudaranya sebelum dibawa ke HUSM untuk rawatan lanjut.

Sementara itu, dalam kejadian berasingan seorang lagi mangsa cedera bahagian mata akibat terkena percikan mercun yang dibakarnya.

Mangsa, Mohd Izzat Hakimi Azman, 8 dari Felcra Teratak Batu, Pasir Puteh dikatakan terkena percikan mercun ketika bermain bersama kawan-kawannya.

Menurut Mohd Izzat, dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu dia dan rakan-rakannya bermain mercun bola dengan menimbus mercun tersebut ke dalam tanah.

“Mercun tu kawan-kawan timbus dalam tanah, kemudian mereka nyalakan tetapi ia tidak meletup. Disebabkan tidak meletup mereka cuba gali semula dan tiba-tiba ia meletup.

“Percikannya terkena pada mata saya. Ketika itu saya berada tidak jauh dari tempat kejadian,” katanya yang kini mendapat rawatan di HUSM.

Akibat kejadian itu, mata kiri Mohd Izzat cedera ringan.

sumber : sinar harian

HAI.....MERCUN..MERCUN....bunyi je bulan puasa dan raya...
mesti dengar terus dooom....boom...dunnnn..ponmmmmm...mesti bunyi macam tu
x de ke dengan bunyi pupttttt...tetttt...pitttt...macam tu..ok sikit kan..
last sekali dengar pulak kata...putus tangan, jadi, buta mata, kudung, pekak dan lain-lain..
sapa biasa kita dengar kena macam tu..ORANG MELAYU KITA LA....
cina x de pun dengar sangat kudung..buta..pekak..putus tangan..sebab MERCUN..
orang kita mesti ada PUNYAAAA...
HEBAT SANGAT ORANG KITA NIE....
bila la nak berubah ye?
hidup dengan tenang lagi baik kan ....

No comments:

Name:
Email Address:
Nombor Telefon :
Pertanyaan & Soalan

Get your own free form like this one.