widgeo.net

KURSUS KONTRAKTOR MARA 2011

Monday, September 6, 2010

JIHAD PALESTIN HEBAT

Perjuangan pembebasan Palestin tidak akan mencapai matlamatnya dan akan gagal serta tidak sampai ke mana-mana, jika perjuangan itu diserahkan kepada Pihak Berkuasa Palestin (PA) yang dipimpin oleh Presiden Mahmood Abbas atau lebih dikenali dengan panggilan Abu Mazin.

Mahmood Abbas atas sifatnya mengetuai pimpinan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) yang dianggotai pelbagai organisasi Palestin yang didominasi oleh Fatah sekali gus juga adalah Presiden PA yang diiktiraf oleh semua pihak yang berkepentingan termasuk kuasa AS dan Barat yang mengendalikan sandiwara rundingan damai antara Palestin dengan rejim Zionis Yahudi.

PA yang pusat pentadbirannya di Ramallah, Tebing Barat akhirnya bersetuju untuk mengadakan semula rundingan damai bersemuka kononnya untuk mewujudkan Negara Palestin beriringan dengan rejim Zionis yang diwujudkan sejak 1948.

Rundingan pelan damai telah berlangsung begitu lama dan setakat ini tiada sebarang hasil yang mengubah status Palestin untuk menjadi sebuah negara dalam penyelesaian pelan damai dua negara yang dianjurkan oleh AS dan sekutu Barat. Pelan ini mendapat sokongan kuat dari negara-negara Arab serantau terutama negara Arab Saudi, Mesir, Jordan dan kebanyakan negara Arab lain.

Tekanan AS dan sekutu baratnya serta negara Arab yang bersekongkol telah memaksa Abu Mazin menerima semula gagasan supaya diadakan rundingan damai secara langsung antara Palestin dan rejim Zionis setelah terhenti sejak 15 bulan lalu, apabila Presiden AS, Barrack Obama mengambil alih pimpinan AS dan Rumah Puteh.

Semasa era Pentadbiran George Bush selama lapan tahun dari 2000 hingga 2008, rundingan damai secara langsung begitu rancak diadakan, tetapi tiada sebarang hasil yang konkrit dan berisi yang dapat diraih dari rundingan-rundingan yang diadakan.

Kedudukan rakyat Palestin tidak berubah, rejim Zionis terus menambahkan penempatan Yahudi di Tebing Barat dan Baitulmuqaddis Timur dan penduduk Semenanjung Gaza seramai 1.5 juta terus dikenakan pelbagai sekatan kerana rakyat Palestin memilih Hamas dalam pilihan raya.

Apabila Obama mengambil alih pimpinan AS dan berlaku juga pertukaran pimpinan di beberapa buah negara Barat, di samping pertukaran pimpinan rejim Yahudi daripada Ehud Oilmert kepada Binjamin Natenyahu rundingan damai secara langsung terhenti, apabila rejim Zionis terus menerus membina penempatan Yahudi di wilayah yang dikenal pasti bakal menjadi wilayah negara Palestin di Tebing Barat dan Baitulmuqaddis Timur.

Penduduk rejim Zionis juga merampas tanah-tanah milik rakyat Palestin, baik rumah atau kebun mereka secara zalim dan mengusir keluar penghuni Palestin sehelai sepinggang tanpa mempunyai tempat kediaman lagi. Inilah antara sengsara dan derita rakyat Palestin yang ditanggung sejak lebih enam dekad lalu.

Dalam suasana seperti ini pun Abu Mazin sanggup mengadakan rundingan damai dengan rejim Zionis atas desakan, paksaan dan tekanan AS dan barat serta sekutu-sekutu negara Arab yang bersekongkol dengan kuasa yang melindungi rejim-rejim Arab ini. Tanpa perlindungan AS sudah lama rejim-rejim ini tumpas di tengah-tengah kebangkitan rakyat negara masing-masing.

Perlindungan dalam bentuk bantuan kewangan dan ekonomi berjumlah berbilion dolor AS dan kehadiran kem tentera di bumi-bumi Arab untuk memastikan survavil rejim-rejim ini telah menyebabkan perjuangan Palestin dikesampingkan dan dipinggirkan.

Tinggallah perjuangan Palestin terkontang-kontang bersendirian dipikul oleh para mujahid dan pejuang Islam yang tidak mengenal pahit getir perjuangan dan di tangan merekalah perjuangan Palestin ini bakal tiba di matlamat dan destinasi pelabuhan kemenangan sebagaimana yang dijanjikan Allah.

Abu Mazin akhirnya tunduk akur dengan mengadakan rundingan langsung dengan rejim Zionis setelah AS mengadakan rundingan tidak langsung melalui diplomat handal mereka, George Mitchele yang berulang alik menemui Natanyahu dan Mahmood Abbas, bagi menggerakkan semula rundingan damai yang terhenti selama 15 bulan.

Syarat-syarat rundingan yang dinyatakan oleh PA untuk meneruskan rundingan langsung dengan rejim Zionis, iaitu rejim Zionis hendaklah menghentikan seluruh aktiviti penempatan Yahudi di Tebing Barat dan Baitulmuqaddis Timur, akhirnya digadaikan oleh Abu Mazin bagi memenuhi tekanan pelbagai pihak terhadap Pihak Berkuasa Palestin.

Rundingan langsung telah diadakan dan pada masa yang sama rejim Zionis mengusir keluar rakyat Palestin dari rumah-rumah mereka. Apa lagi yang tinggal dalam perjuangan Palestin melalui Abu Mazin yang terus bersekongkol dengan rejim Zionis untuk kepentingan peribadi dan hidup mewah dirinya dan orang-orang kanannya dalam pentadbiran PA dan pimpinan Fatah.

Perjuangan Palestin telah bertukar tangan daripada pimpinan yang sekularis kepada pimpinan yang Islamis dan dengan peralihan ini maka perjuangan Palestin akan menuju ke matlamat yang benar dan betul dan tidak lagi dapat dipesongkan oleh beberapa kerat mereka yang telah dipesongkan perjuangannya kerana untuk mendapat sedikit habuan dan kesenangan hidup dengan sanggup menggadaikan sebuah perjuangan dan jihad suci pembebasan bumi Palestin.

Rakyat Palestin di Gaza yang dipenjarakan oleh rejim Zionis melalui segala sekatannya telah keluar di jalan raya pada Ramadan ini membantah keputusan Abu Mazin menggerakkan semula rundingan damai dengan rejim Zionis, tetapi Abu Mazin tetap tidak menghirau dan mempedulikannya. Dia terus dengan agendanya memenuhi agenda AS dan Barat.

Apakah malige politik yang diperolehi oleh Pihak Berkuasa Palestin yang hari demi hari kehilangan kredibilitinya untuk meletakkan perjuangan Palestin dalam perspektifnya yang betul dan benar. Perjuangan Palestin telah dicemari dan diselewengkan. Letaklah semula perjuangan Palestin pada perspektifnya yang unggul kerana perjuangan Palestin adalah perjuangan ummah dan bukannya perjuangan rakyat Palestin semata-mata.

Rakyat Palestin menjadi wakil ummah kerana kebetulan mereka tinggal di bumi ambia itu dan kerana itu perjuangan Palestin mesti mengambil kira perjuangan ummah seluruhnya. Dalam kompromi pihak PA sekarang kelihatan pihak Palestin sentiasa menempah kerugian sedangkan pihak musuh, Zionis Yahudi sentiasa meraih keuntungan politik mereka.

Tiada perdamaian yang hakiki akan dicapai melalui formula damai yang lebih berbentuk sandiwara daripada yang sebenarnya. Mana mungkin perdamaian dicapai jika pihak yang menganjurkannya berat sebelah menyokong dan mempertahankan rejim Zionis dan memaksa Pihak Berkuasa Palestin menerimanya tanpa syarat

Jika pun PA menyetujuinya tetapi majoriti rakyat Palestin akan menolaknya, selagi hak milik bumi Palestin seluruhnya tidak dikembalikan kepada rakyat Palestin, tuan punya bumi suci sebagaimana yang tercatat dalam al-Quran.

*Penulis ialah Perunding Media di Kuala Lumpur.

sumber : sinar harian
YAALLAH, BERKATLAH DOAKU DAN KAWANKU SUPAYA HANCURKAN NEGARA ISREAL SEPERTIMANA KAU HANCURKAN TENTERA ABRAHAH...amin...

No comments:

Name:
Email Address:
Nombor Telefon :
Pertanyaan & Soalan

Get your own free form like this one.