widgeo.net

KURSUS KONTRAKTOR MARA 2011

Saturday, September 25, 2010

MANSUH SAMAN EKOR


JELI - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan memperhalusi cadangan memansuhkan saman ekor sebelum dikemukakan kepada Jemaah Menteri untuk mendapatkan kata putus, kata Timbalan Pengarahnya Datuk Ismail Ahmad.

Katanya, pihaknya sedar penguatkuasaan peraturan saman ekor itu boleh mengundang pelbagai kesulitan kepada pemilik kenderaan memperbaharui cukai jalan akibat disenaraihitamkan.

"Ini melibatkan dasar dan InsyaAllah cadangan itu akan dibawa oleh Ketua Pengarah JPJ (Datuk Solah Mat Hassan) kepada menteri berkenaan dan seterusnya kepada Kabinet," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis penutup Program Satu Komuniti Satu JPJ (SKSJ) di Sekolah Menengah Batu Gajah, di sini, hari ini.

Hadir sama, Pengarah Korporat dan Penyelidikan JPJ, Zairi Mat Ali dan Pengarah JPJ Kelantan, Abdul Ghani Che Kassim.

Pada majlis itu, kira-kira 200 peneroka berumur 45 tahun ke atas di jajahan Tanah Merah diberi kemudahan mendapatkan lesen memandu melalui ujian lisan.

Ismail berkata, kerajaan juga akan memperluaskan lagi program SKSJ ke seluruh negara, terutama di Sabah dan Sarawak kerana masih ramai penduduk kawasan luar bandar di negeri itu yang tidak memiliki lessen memandu.

Katanya, program itu yang dahulunya dikenali sebagai 'JPJ Bersama Rakyat' (JBR) diperkenalkan sejak 1990an bagi memberi kemudahan perkhidmatan secara terus kepada masyarakat luar bandar memperoleh lesen memandu.

Menurutnya, program itu akan ditetapkan sebanyak tiga kali setahun di setiap negeri dan mengikut keperluan kawasan pedalaman di sesebuah negeri itu, termasuk di Sabah dan Sarawak.

Sumber : sinar harian

Aku memeng suka kalu SAMAN EKOR dimansuhkan...
ini kerana aku kena banyak u saman ekor...
hahahha...silap aku juga..bawa laju kan
tapi x de tahap geben atau pelesik aku bawa kereta
biasa la..dalam 100 km @ 120 km/sejam je...
itu pun kena nama aku tsenarai dalam black list pilis hari tu..
aku tegok 3 black list...hus...fus.....kena dalam RM 900 smua tu..
HABIS DUIT AKU....nak raya lagi,kena pakai duit banyak nie...
tapi x pe..rezeki ada dimana2..janji kita usaha..betul dok?
SAMAN EKOR HARUS DIHAPUSKAN...
ngatuk oooooiiii naik kereta dalam 60km@80km/sejam tu..

No comments:

Name:
Email Address:
Nombor Telefon :
Pertanyaan & Soalan

Get your own free form like this one.